Brev:
Grød, mos og erstatning
8. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Grød, mos og erstatning
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig én gang tidlige ang. Mathilde som var meget urolig og som vi mente havde kolik de første 2 1/2 mdr. Idag er hun så blevet 5 mdr. (26/11-07) og når jeg ser tilbage på de første par måneder, er jeg ikke i tvivl om at det var kolik.
Jeg stoppede med at amme for 3 uger siden da hun ikke længere ville spise hos mig. Vi har haft suppleret hende med flaske om aftnen siden hun var 2 mdr.
Vi startede med grød da hun var lidt over 4 mdr og det gik ganske godt i starten og nu får hun også mos om aftnen.... dette går så ikke specielt godt. Hun synes bestemt ikke at kartofler, gulerødder, broccoli er et hit - hun lukker munden stramt i ellers spytter hun det ud så vi har mos over det hele. Andre dage synes hun det er fint nok og så tager hun lidt. Hvordan får vi hende til at spise mos?
Et andet stort problem er at hun spiser meget lidt og det er virkelig meget lidt og det har hun gjort de sidste 14 dage. Nogle dage har hun kun spist 300ml samlet over hele dagen og hvis jeg er rigtig heldig tager hun 100ml samlet på en gang fra flasken ellers er det kun 50 - 75 ml adgangen. Hun døjer med maven og kan godt have 2 dage hvor hun ikke kommer af med noget stort. Vi prøver med lactulose, men hun vil ikke spise det rent og putter jeg det i flasken vil hun ikke ha' erstatningen - hvad gør man så???
Det er typisk de dage hvor hun ikke er kommet af med noget også de dage hvor hun spiser mindst og selvfølgelig er der et sammenhæng. Hun bliver ked af det når vi tilbyder hende flasken og den ene dag fik hun kun 75 ml fra kl. 12 til kl. 20, så bliver mor lidt bekymret. Jeg prøver at tilbyde hende vand i flasken mange gange i løbet af dage for at få lidt ekstra væske i hende.
Vores dag ser sådan ud i øjeblikket.
6:00 - 7:00 står op
7.30 - 8.00 flaske 75 - 100 ml, det kan tage 1 time at få så meget i hende
8:30/9:00 - 10:30/11:30 sover
11:30-12:00 Grød med frugtmos
13:00 tilbydes en flaske, men tager normalt ikke noget, engang imellem 20 - 50 ml
13:00/13:30 - 15:00 Sover
16:00 flaske, hvis jeg er heldig 75 - 100 ml
17:00 - 18:00 sover ca. 40 - 50 min
18:30 Tilbydes mos, kartofler med forskellige grøntsager, men ikke det store hit
20:00 - 20:30 Tilbydes vælling, tager 100 ml
22:00 - 22:30 tilbydes hun lidt flaske når vi går i seng tager ca. 75 ml
En til to gange om natten lidt mælk, efterhånden kun 1 gang og der tager hun igen 75 - 100ml. Er begyndt at tilbyde hende lidt vand om natten da jeg gerne vil væk fra mælken om natten. Hvordan gør vi bedst det? Det ville jo være dejligt hvis hun snart begyndte at sove igennem.
Så det er jo ikke voldsomt meget mad den lille dame får. Hun er ellers glad og tilfreds altid et stort smil undtagen når hun ikke kan komme af med afføring.
Hun har fået en fortand og nr. to er på vej og samtidig er der en kindtand som har stukket en spids igennem.
Hvornår skal vi starte op på nr. tre måltid?
Vi tager til spanien d. 31 maj - Er det ok at købe grød og færdig mad til hende dernede? Ved du om det er den samme sammensætning som herhjemme i feks. Neslé's produkter?
Det var lige lidt forskelligt - på forhånd tak.
Venlig hilsen
Camilla